Jumbo: ‘gratis boodschappen’ beleid is onzin

Posted on 28 november 2009 by Vulpen

Tijdens ‘de grote dag‘ ben ik samen met een aantal andere levensgenieters boodschappen gaan doen in de supermarkt Jumbo. Er was bij binnenkomst al een grote drukte bij de kassa’s, maar dit weerhield ons er niet van om gewoon onze dagelijkse benodigdheden te halen. Toen ik samen met een vriend besloot af te rekenen, zagen wij bij de ‘tabakscounter’ een rij staan van zeker acht mensen. Aangezien een andere kassa maar drie wachtenden telde, sloten wij aan bij deze rij.
Boven mijn hoofd hing een boord welke aangaf dat ‘de vierde wachtende in de rij’ de boodschappen gratis mee zou krijgen. Wij waren vierde wachtende in de rij. Ik sprak een voorbijlopende medewerkster aan en verwachtte mijn boodschappen gratis mee te krijgen. Integendeel keek zij bezorgd om zich heen, riep naar haar collega achter de tabakscounter dat kassa vijf, welke nog onbemand was, spoedig geopend moest worden.

“Stefanie, kassa vijf openen alsjeblieft. Stefanie, kassa vijf.”

jumbo wachtrijen

Stefanie, tevens hoofdcassiére van deze Jumboketen, deed er verbazingwekkend lang over om plaats te nemen achter kassa vijf. Zo lang, dat haar collega tot wel drie keer toe over de intercom moest vragen om kassa vijf te openen. Na zeker acht minuten kwam Stefanie aangewandeld, wrong haar kont in de stoel achter de kassa en begon ‘niksvermoedend’ de boodschapjes te scannen.
Aangezien de bedrijfsleider niet aanwezig was, welke volgens mij altijd aanwezig dient te zijn zolang een winkel geopend is, verwees de medewerkster ons naar Stefanie, omdat zij op dat moment hoofdverantwoordelijke was. Ik deed mijn beklag dat ik mijn boodschappen niet gratis meekreeg, net als de andere ‘vierde wachtenden’ uit de andere rijen. Stefanie reageerde hierop met “Nee hoor, ik heb de hele tijd naar de camerabeelden zitten kijken en voor de zekerheid teruggekeken of dit zo was en niemand was vierde wachtende in de rij hoor.”
Ik wist niet dat een hoofdcadssiére als taak had om constant, in de achterruimte van supermarkten, de camerabeelden te volgen. En gezien het feit dat ze er zo lang over deed om achter de kassa plaats te nemen, moet ze óf wel hele interessante dingen gezien hebben op die beelden, óf gewoon met hele andere dingen bezig geweest zijn. Ze was trouwens nog niet geïnformeerd over mijn eis om de boodschappen gratis mee te nemen, omdat ze na mijn beklag pas op haar collega afstapte, om erachter te komen ‘wat er precies aan de hand was.’ Tevens wist ik niet dat hoofdcassiéres de bevoegdheid hadden om camerabeelden terug te kijken en om als hoofdverantwoordelijke te fungeren van supermarkten.
Ik wees Stefanie, op een naar mijn mening redelijk sociale wijze, op de risico’s die verbonden waren aan het feit dat ze mij en zeker drie andere klanten, de boodschappen niet gratis mee wilde geven. Tevergeefs. Want Stefanie wees mij erop dat ik maar contact op moest nemen met de bedrijfsleider van deze vestiging. Maar zijn telefoonnumer kreeg ik niet. “De contactgegevens zijn te vinden op internet, net als de spelregels rond onze ‘gratis boodschappen’ beleid.”
Van ‘elke dag: service met een glimlach’en ‘elke dag: vlot winkelen’ was dus weinig sprake.

Toch ontving de Jumbo dit jaar de ING retailprijs van ‘beste supermarktketen van 2009′. Deze prijs is gegeven op basis van onderzoeksresultaten welke Q&A Research & Consultancy verzorgdt hebben. De ‘research’ werd gedaan door een ‘massale’ hoeveelheid mensen, welgeteld 500 consumenten, te ‘onderzoeken’. Dit aantal mensen wordt natuurlijk niet op de website van Jumbo vermeldt.

Ik ga nu naar de supermarkt om met de bedrijfsleider te praten. Ik houd jullie op de hoogte!

Update: Ik werd vriendelijk verzocht maandag terug te komen omdat zij nu in een drukke vergadering zaten. Maandag kan ik niet, dus dat zal dinsdag worden.

De spelregels rond gratis boodschappen.

  1. de klant die aan de kassa staat wordt al geholpen en telt daarom niet mee als wachtende klant; de 4e wachtende is dus feitelijk de 5e klant in de rij
  2. personen die slechts vergezellen bij het boodschappen doen tellen niet mee als wachtende klant
  3. als alle kassa’s open zijn, heeft Jumbo alles in het werk gesteld om de wachttijd zo kort mogelijk te laten zijn. De regel geldt daarom alleen als niet alle kassa’s open zijn en u niet bij een andere kassa met een kortere rij kunt aansluiten
  4. eventueel defecte kassa’s, die ook als zodanig zijn aangegeven, zijn door Jumbo niet inzetbaar en tellen dus niet mee
  5. zodra u meent als 4e wachtende recht te hebben op gratis boodschappen, dient u dat direct bij de caissiere kenbaar te maken. Wacht dus niet tot u zelf wordt geholpen, want achteraf is vaak niet meer vast te stellen of uw melding terecht was
  6. uitsluitend de boodschappen die zich in de winkelwagen of in het winkelmandje bevinden op het moment dat u zich aansluit als 4e wachtende worden gratis verstrekt
  7. ook een 5e, 6e of 7e enz. wachtende die aan bovenstaande voldoet, krijgt zijn of haar boodschappen gratis.

Bron: http://www.q-and-a.nl/persberichten/onderzoek-q-a-research-nederlanders-zitten-niet-te-wachten-op-nog-een-albert-heijn

Enter your email address:

 

 

Delivered by FeedBurner

Over de Auteur

Vulpen Eigenaar en initiatiefnemer van Gebroken Pennen. Vulpen is 26 jaar, communicatieadviseur en anoniem schrijver. Vulpen is creatief, gedreven en iemand die graag praat en nadenkt over politiek, het leven en alles wat daar verder bij komt kijken. Contact: vulpen@gebrokenpennen.nl

5 Comments For This Post

  1. Miriam Says:

    Vandaag was ik bij de Jumbo-vestiging in Terneuzen. Ik ben daar al een keer eerder vierde in de rij geweest, kreeg toen een hele lange discussie met de hoofdcassiere, die noteerde mijn gegevens, zou de beelden terugkijken en mij daarna bellen. Nooit meer wat gehoord.

    Vandaag. Weer naar de Jumbo. Extra handicap: ik heb sinds twee dagen loopgips. Heel erg druk, ik werd steeds aangereden dus ik deed mijn broekspijp omhoog zodat mijn knalgroene gips goed zichtbaar was en men mss rekening met mij zou houden…
    Bij de kassa. Heel erg druk, veel volle karren. Maar 3 kassa’s open. Huh? 3 kassa’s? En ik was al de 5e? Ik zou dat bij de andere 2 ook zijn?
    Eh, kassa-mevrouw? Wilt u even kijken? Ik heb hier de 5e en ik zou bij de andere ook minimaal de 4e zijn. – moet u bij mijn collega zijn – ja da’s goed, maar kijk dan eerst even met me mee kassa-mevrouw, dat ik echt minimaal 4e ben? – ja ik zal de hoofdcassiere roepen – (hoofdcassiere komt, gaat achter een kassa zitten en gaat meedraaien) Eh, kassa-mevrouw, dit schiet niet op he, als ze nou mee gaat draaien?- Gaat u maar even naar haar toe – Nou, ik heb een gebroken been, ben al naar een ander gestuurd, dus ik ga nu even nergens meer heen. (telefonisch overleg tussen cassiere en hoofd-cassiere, ze wisselen van plek).
    En ja, ik kreeg mijn boodschappen gratis mee! En met mij nog 4 andere klanten! Ik had ruim 107 €, die na mij 65 €, een mevrouw met een mandje en een mevrouw met een wagen echt bom-vol. Het enige dat je evt moest betalen was het statiegeld, dus die mevrouw van € 65 aan boodschappen was 0,75 € kwijt en ik helemaal niks!
    Dus ja, ze doen het echt! (de kassa-mevrouw zei ook: tja, moeten ze er maar niet mee adverteren).

  2. Petra Says:

    Vierde in de rij krijgt de boodschappen gratis, mits alle rijen vol staan met meer dan 4 personen en niet alle kassa’s open zijn.
    Nou, dat was dus het geval en ik roep: Ja ik ben vierde in rij!!!
    Zegt die cassierre, Nee hoor want de kassa die gesloten is is defect.
    Hmmmmm, oké pech, dat is dan balen.

    Nog geen minuut later kruipt er een cassiere achter de defecte Kassa ………….hoezo defect????
    Zeg tegen die cassiere, Ik dacht dat die gesloten kassa defect was!! Maar dat blijkt dus niet het geval te zijn zie ik.
    - Oh ja, sorry dat wist ik niet.
    Dus dan krijg ik nu mijn boodschappen gratis, toch?
    - Nee want ik wist dat niet, ik heb me vergist.
    Ja dat is dan jammer voor jou, maar ik heb me niet vergist, ik was de vierde in de rij en heb recht op die gratis boodschappen!! Roep je bedrijfleider er maar bij even dan, want dit ga ik dus echt niet pikken, voel me behoorlijk in de maling genomen!

    Komt er de hoofdcassiere bij, ja maar blabla, defect en nu staan er geen rijen meer van 4 en nog meer smoesjes om mij die boodschappen niet gratis te geven waar ik dus wel recht op had.

    Ik vroeg trouwens om de bedrijfleider en niet om de hoofdcassiere, dus ga die er maar even bij halen.
    Want als klant sta ik hier toch echt in mijn recht!
    Vind het een hele kwalijke zaak ook dat jullie die meisjes
    (jonge cassiere’s, zaterdag hulpen) laten liegen dat een gesloten kassa op dat moment zogenaamd defect is, zodat jullie actie op dat moment dan niet telt?
    Lage streek van de Jumbo, gewoon een smerige instinker!
    In de hoop dat de mensen hun kar goed volladen met dure spullen en zodra ze bij de kassa zijn, jullie zogenaamd een defecte kassa aanwijzen.
    Er zullen genoeg mensen zijn die hier instinken maar ik dus duidelijk niet, ik wil je bedrijfleider spreken simpel zat.
    Veel over en weer geblabla
    En ik hield me poot stijf.

    Zij naar achter, komt terug, zonder bedrijfsleider
    ( hoe had ik het zo kunnen raden)
    En…..jawel! Ik kreeg de boodschappen gratis mee.
    Zo toch 87 euro in de pocket.

    Slapen doen we snachts…………..

    En volgende week ga ik weer, laad 2 karren vol.
    Weer smoesjes? Laat ik alles staan en dien een klacht in.
    Als ze dez actie niet waar kunnen maken moeten ze die borden weghalen

  3. Vulpen Says:

    @Petra, ben het helemaal met je eens Petra. Gewoon met twee volle wagens gaan staan. Misschien vier ik binnenkort een feestje met vijftig man. Dan gaan we eens kijken hoe ze bij de Jumbo reageren :p

  4. Polleke Says:

    De gratis boodschappen bij een 4-de klant zijn inderdaad een HOAX.
    Bovendien is Jumbo ook niet de goedkoopste.
    Volgende keer toch maar bij de LiDL gaan :-) ))))

  5. wirbel Says:

    Nou ik was dus ook een keer vijfde in rij en er stond nog mensen achter mij ook en alle andere kassa’s waren even bezet; toen ging er een nieuwe kassa open en degene die achter mij stond was daar eerste; ik was inmiddels weer vierde. Die achter mij stond kreeg haar spullen gratis dus ik zei dat ik nu twee keer vierde was geweest. Daarop zei de caissière dat ze al gratis boodschappen gegeven had en het niet nog eens kon doen.
    Ik daarop thuis een email naar Jumbo gestuurd en de bon bewaard. Ik denk ik hoor er niks meer van maar zo’n 6 weken later kreeg ik dan toch een telefoontje van de bedrijfsleider dat ik met de bon langs kon komen. Goed dat ik die zo lang had bewaard! Dus altijd mailen als ze de actie niet waar maken!

Leave a Reply

Current day month ye@r *

Sociaal kabaal

Friend me on FacebookFollow me on TwitterRSS Feed